Open menu

Amsterdam-Dubai-Taipei

Woensdag 31 maart 1999

Om een uur of acht vertrekken we naar Taipei en Tailand. Na het inchekken Eva air (Evergreen de Luxe) blijkt dat het vliegtuig ongeveer twee uur vertraging heeft. We krijgen een lunchbon uitgereikt. Eindelijk vertrekken we voor de eerste etappe naar Dubai. De plaatsen in het vliegtuig zijn ruim en de beenruimte is uitstekend.
De tweede etappe van Dubai naar Taipei. Allemaal het vliegtuig in en weer verder naar Taipei.

Dubai

Donderdag  1 april 1999

tapei-3 Eindelijk komen we aan op het Chiang Kai Check vliegveld van Taiwan (Chinese Taipei). Er staat een taxi te wachten om ons naar het hotel (Kilin Hotel) in Taipei te brengen. Na het inchecken besluiten we om Taipei eerst te gaan verkennen. Volgens de lonely Planet is er een straat met fotozaken, die we dan ook opzoeken. Wat we daar zien is werkelijk het neusje van de zalm. Jammer dat we niet het geld hebben om het een en ander te kopen.
‘s Avonds dineren in het het hotel. Nog wat wandelen in de omgeving met onder ander een “ night market” en dan naar bed.

Vrijdag 2 april 1999

Chian Kai Check memorial
‘s Morgens maken we een “ City tour”. De eerste stop was bij het Chian Kai Check memorial. Allemaal uit de bus en foto’s maken. We gedragen ons als echte toeristen.

tapei-4

De volgende stop is een  boedistis tempeltje in een buitenwijk van Taipei. De mensen verbranden als offergave namaakgeld om geluk te kopen.

Nationaal museum
Verder naar het nationaal museum. Er is op dit moment een tibetaanse tentoonstelling. De uit allerlei materialen gesneden miniaturen zijn zeer de moeite waard.

Paleis
Verder naar het paleis, voor de aflossing van de wacht.  Een indrukwekkende bezigheid.
In de hitte worden de wachters regelmatig ontdaan van hun transpiratievocht.

Dan gaan we nog even naar een souvenierswinkel en de “City Tour” is afgelopen.
Niets bijzonders, maar toch leuk om een algemene indruk te krijgen.

Lungshan (dragon mountain) Temple
s Middags een stuk door Taipei gewandeld en daar de Lungshan (dragon mountain) Temple bekeken. Deze tempel is opgedragen aan de god Kuanyin. Er hangen overal lampions.
Het jaar 1999 is het jaar van het konijn. Honderden pluchen konijnen versieren de tempel, uiteraard omgeven door ballonnen en lampions. Op de binnenplaats van de tempel is een miniatuur waterval aangelegd. Er vindt een ceremonie  plaats tijdens ons bezoek aan de tempel.

‘s Avonds wat gegeten, daarna nog even over de avond markt gewandeld.

Zaterdag  3 april 1999

Na het ontbijt de omgeving van het hotel nog maar eens bekeken. Tijdens de wandeling zien we een ruimte voor een begrafenis. Een mooi opgemaakte hal, waar je iets kan drinken en eten, met veel bloemen.

Wat verder komen we in een klein straatje een tempeltje tegen dat werkelijk de moeite waard is om nader te bekijken. We besluiten naar binnen te gaan en verbazen ons over de mooie tekeningen. Het tempeltje heeft drie verdiepingen, de een nog fraaier uitgedorst dan de ander. Als we naar buiten gaan kopen we wat wierook en nepgeld om te offeren.

tapei-5 ‘s Middags besluiten we op zoek te gaan na een speciale computer straat.  Na het een en ander uitgelegd te hebben aan een taxi chauffeur begrijpt hij waar we naar toe willen.
Als eerste komen we terecht in een grote kelder met allerlei winkeltjes in illegale software. We kijken onze ogen uit naar de rommel die overal is uitgestald.
Buitengekomen staan we in een straat met een reeks naast elkaar gelegen computerwinkels. We lopen de ene na de andere winkel in en uit. Uiteindelijk besluiten we om een lap-top te kopen, maar welke? Nadat de keuze teruggebracht is tot een tweetal modellen besluiten we uiteindelijk tot de aankoop van een superdun model, de twinhead. Natuurlijk willen we nog wat aanpassingen, zoals meer geheugen en een grotere schijf, zodat we een paar uur moeten wachten tot het apparaat klaar is. We gaan naar een koffie- en theehuis in de omgeving, waar de koffie en thee van uitzonderlijke klasse zijn. Nadat we de computer hebben opgehaald, terug naar het hotel, nog even naar de nachtmarkt en naar bed.

Zondag  4 april 1999

Taiwan Folk Arts Museum
tapei-2 Vandaag besluiten we cultureel te doen. De zondag lijkt een mooie dag om naar Taiwan Folk Arts Museum te gaan, dat gelegen is naast een Japans theehuis.  Het museum ligt bovenop een heuvel en de omgeving is mooi. Natuurlijk moeten de schoenen uit om het museum te mogen betreden.
Schitterende tekeningen hangen aan de muren. Van Taiwan, maar ook van Nederland (geografische kaarten). Ook zien we een instructie over het afbinden van voeten.

Astronomical Museum
Omdat de dag nog niet is afgelopen gaan we naar het Astronomical Museum. Een eigentijds museum met allerlei moderne technieken, gehuisvest bij een paar grote bioscopen. Helaas waren de films alleen in het chinees. Binnen in het museum kun je allerlei dingen testen en uitproberen.

Maandag  5 april 1999

Wulai Aborigine Cultural Village
Vandaag willen we wat van de omgeving zien. We huren een taxi en gaan naar het Wulai Aborigine Cultural Village. Na een ritje van ongeveer een uur komen we bij dit dorpje aan. Het weer is niet best. Het regent bijna de hele ochtend.
Natuurlijk moesten we op de foto met wat in plaatselijke klederdracht gestoken mensen. Een folkloristische show wordt voor ons opgevoerd. In de hele zaal voor toeschouwers zijn wij  alleen aanwezig. We gaan naar beneden met het  lokale treintje waar onze taxi staat te wachten.

Yehliu park
Tussen de middag drinken we thee in het theehuis van de echtgenote van onze taxichauffeur. We kopen er nog wat pakjes thee en besluiten ‘s middags naar het Yehlia park te gaan op het noordelijkste puntje van Thaiwan. Als eerste bezoeken we een stad waar de marine zijn thuishaven heeft.
Op de berg staat uiteraard een tempeltje en verder vind jenog een aantal toeristische attracties.
Aangekomen bij het Yehliu park kunnen we tijgers in kooien bekijken, voordat we in het park zelf komen. De speciaal gevormde rotsen lijken haast onnatuurlijk. De speling van water en wind hebben deze opmerkelijke vormen in de rotsen veroorzaakt.

Dinsdag 6 april 1999

Vandaag gaan we verder naar Thailand. Een taxi brengt ons ‘smorgens naar het vliegveld, waar we wederom met een uur vertaging vliegen van Thaiwan naar Thailand, van Taipei naar Bangkok.